torsdag 21. august 2008

Nytt år - nye muligheter

Så var sommerferien over, og et nytt studieår står for tur. Dette går fort! I likhet med fjoråret skal vi også i år føre blogg i pedagogikkfaget, men på en litt annerledes måte. Forandring fryder!

Også i år er jeg spent på hva pedagogikkfaget vil bringe. Da jeg på den samme tiden i fjor satt foran pc'en og skrev det første innlegget, var jeg svært spent på hva dette var for et fag. Mange av spørsmålene mine som jeg stilte da, har jeg fått svar på i løpet av det første året. Jeg begynte å få kunnskap om et emne jeg aldri før hadde tenkt så mye på. Jeg gleder meg derfor til å ta fatt på et nytt år, og med det bygge videre på den kunnskapen jeg opparbeidet meg i fjor. Slik som Piaget sin skjemateori sier noe om, håper jeg å få utvide skjemaene mine til å bli enda større og med det fylle mer kunnskap! På samme tid blir jeg skremt, da dette er det siste året med pedagogikk - jeg føler meg ikke klar enda! Føler meg ikke klar til klasseledelse, og alt ansvaret som dette medbringer.

Dette året skal legge særlig vekt på småskoletrinnet, noe jeg ser fram til. Lurer på hvilke utfordringer som står og venter på meg!

For min del blir nok denne bloggen en større utfordring enn den jeg opprettet og lagde i fjor. I år er vi "fritatt" fra å blogge for hver undervisningstime, og vi skal i stedet for lage minimum fem innlegg der vi skal fordype oss i noen av de emnene som står på progresjonsplanen vår. Utfordringen blir her å lete opp relevant stoff fra artikler, bøker, lenker o.l., som vi kan dra nytte av i innleggene våre. Jobben som "kristisk venn" skal følge oss også i år, noe jeg tror alle har godt av å øve seg på!

Dette skal nok atter en gang vise seg å bli lærerikt... :)

3 kommentarer:

Birgit E. Olsen Bratseth sa...

Flott at du er i gang, Malin. Jeg gleder meg også til å komme i sving, og til å se hva dere velger å fordype dere i, det skal bli spennende. Lykke til!

Birgit :-)

Ane Eikeland sa...

Bra innlegg Malin. Jeg må si at jeg er enig i mye av det du skriver. Det blir en anderledes type blogg i år, men det tror jeg kan være bra. Forandring fryder som du sier. Du kunne kanskje fått med at du har giftet deg i sommer under "om meg"... Eller? ;) Glede meg til å arbeide på gruppa med deg i år. Kjekt med nye ansiketer og nye innspill.

MALIN E. KRAKK sa...

Takk for innspill, Ane! Jeg ser også frem til gode arbeidsdager med den nye gruppa! :)